Kreativ science leg – Magiske blomster
– Undersøg hvordan blomster drikker vand, ved hjælp af deres kapillærkraft
I denne science leg skal i lege med kapillærkraften på to forskellige måder.
Denne science leg er designet til at skabe undring over hvordan blomsterne kan trække det farvede vand op gennem stilken og ud i blomsten. På trods af tyngdekraften, som ellers trækker alting nedad mod Jordens centrum. Forsøg 1 skal i eksperimentere med blomster fra naturen, det kan være alt lige fra forårs blomster og buske så som vintergækker og ribes, eller hvide roser og nellike o.s.v. Forsøg 2 skal i lave jeres egne blomster, hvor i skal bruge køkkenrulle til at illustrere, hvad det er der sker inde i stænglen på en blomst. Hvis i har luppe eller mikroskoper så prøv at se nærmere på køkkenrullen og stænglens ender.
Rigtig god CREOlyst
Materialer du skal bruge
Skabelon
Printer
Køkkenrulle
Frugtfarve
Tusch
Piberenser
Saks
Flydende Akvarel
Perle
Nål
Papir
STEP BY STEP VEJLEDNING
Blomster fra naturen
STEP 1
Find nogle hvide blomster eksempelvis vintergækker, ribes, hvide roser eller nellike Osv.
STEP 2
Bland noget frugt farve med vand. Vores erfaring er at den blå farve giver det tydligste resultat.
STEP 3
Sæt dine blomster i vandet og vent. Alt efter hvilke blomster du vælger kan du se tegn helt ned til en time efter. Og efter et døgn er der et tydelig resultat.
Diy blomster
STEP 1
Print skabelonen ud.
STEP 2
Du kan vælge og lave to versioner af blomsterne. Den ene som forsøget med blomsterne fra naturen Hvor blomsten suger det farvet vand op og farver kronbladene. Eller den anden hvor i farvelægger kronbladene og sætter den i vand, så vandet trækker farven sammen i spissen af kronbladene.
Version 1
Klip kronbladene ud og prik hul med en nål, der hvor den sorteplet er.
Version 2
Farvelæg kronbladene med tusch. Klip dem ud og prik hul med en nål på den stote plet.
STEP 3
Sæt kronbladene på en piberenser og fordel dem rundt så de danner en smuk blomst og af slut med støvfangerne
STEP 4
- Monter en perle sidst på piberenseren og lås perlen fast ved at bøje piberenseren
STEP 5
Rul nu køkkenrullen rundt om piberenseren så det røre kronbladene og lås den fast ved at sno det sidste af piberenseren rundt om det hele.
STEP 6
Placer nu version 1 i en vase med fortyndet flydende akvarel eller frugtfarve.
Og version 2 i en vase med rent vand og se magien ske.
Hvis i har en lup eller et mikroskop, kan det være utrolig spændene for dit barn at kikke nærmere på de forskellige dele.
Hvordan understøtter jeg mit barn i at undre sig ?
Prøv at starte med at stil spørgsmål, der fokuserer på hvad dit barnet ser eller gør, snarere end hvorfor.
> HVAD er det der sker med blomsten ?
> HVAD er forskellen på de to blomster ?
> HVAD mon der sker hvis du ……
> OSV.
Deltag og snak med dit barn om observationerne det gør sig, og gør brug af ord associeret med observationer, som
- ‘Prøv at se..’
- ‘læg mærke til’
- ‘observer’
Med tiden kan barnet bevæge sig fra at lægge mærke til mere overordnede egenskaber til mere detaljerede og videnskabelige egenskaber.